KIS Jihomoravský kraj
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje

Usnesení z XXIII. sněmu AK ČR – 12. března 2015 v Olomouci

18/03/15

Usnesení z XXIII. sněmu Agrární komory České republiky konaného dne 12. března 2015 v Olomouci V Olomouci dne 12. března 2015 Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle §13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění. Komora sdružuje většinu podnikatelů v zemědělství, […]

Usnesení z XXIII. sněmu Agrární komory České republiky konaného dne
12. března 2015 v Olomouci

V Olomouci dne 12. března 2015

Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle §13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.

Komora sdružuje většinu podnikatelů v zemědělství, lesnictví a potravinářství všech forem vlastnictví a způsobů podnikání.

Členové Agrární komory České republiky obhospodařují téměř 1,7 milionů hektarů zemědělské půdy.

Počet členů organizovaných prostřednictvím 58 okresních, 2 regionálních a 12 krajských komor je 2 969, zemědělských organizací je 2 924. Z toho jsou 1 252 fyzické osoby.

V počtu členů se neuvádí členstvo třiceti jedna členských svazů, sdružení a unií, kde se členství jednotlivých podnikatelů někdy vzájemně překrývá.

Sněmu se zúčastnilo 127 delegátů všeobecné sněmovny, to je 94 % a 50 delegátů sněmovny společenstev, to je 89 % z pozvaných s hlasem rozhodujícím a 85 hostů.

XXIII. sněm Agrární komory České republiky:

1. konstatuje, že:

  • v roce 2014 byl dosažen dosud nejvyšší podnikatelský důchod v novodobé historii českého zemědělství v důsledku převažujících příznivých tendencí nad negativními vlivy,
  • celý podnikatelský důchod a část nákladů však kryjí evropské a národní dotace, podobně jako v ostatních zemích Evropské unie, přesto se ve vztahu k objemu zemědělské produkce, jejich podíl postupně snižuje,
  • nepříznivý desetiletý trend zvyšování podílu rostlinné produkce nad živočišnou se podařilo poněkud oslabit rychlejším meziročním růstem živočišné výroby,
  • pokračovalo snižování záporného salda agrárního zahraničního obchodu. Podíl agrárního a celkového obratu zahraničního obchodu i podíl agrárního vývozu na celkovém vývozu země se však snížil. Zůstávají vysoké dovozy především vepřového masa, ovoce, zeleniny a dalších, zejména zpracovaných produktů a převažuje vývoz prvotních surovin,
  • podařilo se vyjednat kompromisní řešení v implementaci pravidel Společné zemědělské politiky EU na období 2014 – 2020 do národních předpisů ČR, které však nezaručuje budoucí konkurenceschopnost vůči okolním zemím s vyšším podílem národního spolufinancování.

2. žádá:

2.1. Poslaneckou sněmovnu a Senát Parlamentu České republiky, aby schválily novelu zákona o významné tržní síle a vytvořily tak základní předpoklad pro rovnoprávné vztahy uvnitř potravinového řetězce a rovnovážný růst agrárních odvětví.

2.2. Vládu České republiky, aby:

  • předložila urychleně návrh novely zákona o významné tržní síle k projednání v zákonodárných sborech,
  • umožnila vyšší národní spolufinancování opatření Společné zemědělské politiky EU na úroveň, která by se přiblížila okolním státům, minimálně na úroveň 35 %.

2.3. ministra zemědělství České republiky, aby:

  • se zasadil o systémové plnění programového usnesení vlády,
  • v připravované dlouhodobé koncepci zemědělství zvýhodnil podporu investic,
  • podpořil navýšení národního spolufinancování v Plánu rozvoje venkova z 25 % na nejméně 35 %,
  • rozhodl o degresivitě plateb na výměru pozemků v LFA do výše 200 mil. Kč ročně a o redistribuci uspořených prostředků do obálky LFA,
  • rozhodl o zpřísnění národní formulace aktivního zemědělce nad rámec negativního seznamu:
    • zvýšení minimální velikosti subjektu pro přímé platby z 1 na 3 ha s výjimkou speciálních plodin a trvalých kultur,
    • snížení hranice 5 tis. € přímých plateb na minimum 200 – 500 €,
    • aby výše přímých plateb nepřesáhla 75 % příjmů ze zemědělské činnosti bez dotací – v případě neprokázání příjmů ze zemědělské výroby stanovit podmínku minimálního zatížení 0,3 VDJ/ha z.p.,
    • ustanovení, že jedinou činnosti není pouze černý úhor nebo mulčování,
  • zvážil přehodnocení obálky u citlivých komodit živočišné výroby a stanovil sazby na VDJ včetně ve výkrmu býků,
  • se zasadil o vytvoření administrativních předpokladů pro možnost zohlednění a odpočtu nákladů na pracovní síly u zemědělské činnosti v základu pro stanovení degresivity přímých plateb,
  • posílil zastoupení AK ČR v monitorovacím výboru PRV na 5 členů a 5 náhradníků, které by lépe odpovídalo počtu členů a jimi obhospodařované výměře zemědělské a lesní půdy i vodních ploch,
  • podpořil přijetí zákona o významné tržní síle,
  • jednal o sjednocení krajských a ministerských soutěží o nejlepší regionální potravinu při zachování značek krajů i značky ministerstva,
  • umožnil přístup velkým podnikům k soutěži o regionální potravinu,
  • prosadil vybrané návrhy Svazu vinařů ČR proti černému obchodu s vínem,
  • zabezpečil přípravu záchranných opatření pro případ silných negativních dopadů na chovatele a mlékárny po zrušení mléčných kvót,
  • se zasadil o založení Fondu těžce pojistitelných rizik zákonnou formou,
  • umožnil přípravu a alokaci finančních prostředků z národních zdrojů na podporu dobrých životních podmínek drůbeže, náhradou za program, který nebyl zařazen v PRV,
  • se zasadil o vypracování komplexu opatření k řešení důsledků klimatických změn, zejména sucha a povodní, formou technických, organizačních a kompenzačních opatření,
  • se zasadil o návrh zákona řešící problematiku prodeje zemědělské půdy ve prospěch těch, kteří na ní hospodaří a o zpřísnění podmínek pro zábory zemědělské půdy,
  • v maximální míře urychlil přípravu NV a prováděcích předpisů k jednotlivým NV v rámci nových opatření,
  • se zasadil o maximální urychlení, kvalitní přípravu a vyhlášení prvního kola PRV na investiční opatření a inovace, včetně nastavení vyváženého bodového hodnocení a výběrových kritérií na toto opatření při maximálním zohlednění citlivých komodit tak, aby případné investice mohly být zahájeny ještě v r. 2015.

x x x

AK ČR je připravena k plné součinnosti s Parlamentem, vládou a MZe při zajištění těchto požadavků.

3. schvaluje:

  • Výroční zprávu Agrární komory České republiky za rok 2014,
  • informaci o schválení účetní závěrky za rok 2013, účetní závěrku za rok 2014 a plán příjmů a výdajů na rok 2015,
  • zprávu a stanovisko dozorčí rady Agrární komory České republiky k účetní závěrce za rok 2014,
  • výsledky voleb viceprezidentů – byli zvoleni:

za sněmovnu všeobecnou
Ing. Josef Kubiš 137 hlasů
Ing. Leoš Říha 106 hlasů

za sněmovnu společenstev
Ing. Martin Pýcha 147 hlasů
Ing. Libor Vaněček 151 hlasů

4. ukládá:

4.1. představenstvu Agrární komory České republiky

  • řídit činnost komory v souladu s usnesením XXIII. sněmu a zaměřením činnosti do příštího sněmu uvedeného v části 14. Výroční zprávy za rok 2015,
  • prověřit Statut AK ČR v souvislosti s organizační strukturou členské základny,
  • vymezit okruh činnosti mezi dosavadní a nově zvolené viceprezidenty,
  • vypracovat ve spolupráci s MZe zásady pro marketingový fond,
  • jednat s Parlamentem ČR o pokračování Národní soustavy kvalifikací a o zákonném ukotvení a prosazovat vytvoření center odborného vzdělávání v zemědělství.
  • řešit problematiku vyhlašování ochranných pásem vodních zdrojů II.stupně (OPVZ II)

4.2. krajským, regionální a okresním agrárním komorám a členským společenstvům:

  • rozpracovat zaměření činnosti Agrární komory České republiky do příštího sněmu a usnesení XXIII. sněmu do vlastních podmínek,
  • napomáhat představenstvu Agrární komory České republiky v jeho činnosti a aktivně plnit jeho usnesení,
  • jednat s poslanci a senátory v jejich volebních obvodech o podpoře zájmů členstva Agrární komory České republiky, koordinovaně s představenstvem AK ČR,
  • organizovat seznámení členstva s národními opatřeními, pravidly a programy v rámci Společné zemědělské politiky Evropské unie na roky 2014 – 2020,
  • plynule aktualizovat centrální seznam členů a zasílat ho na vědomí AK ČR.

4.3. členské základně:

  • zapojit se aktivně v rámci celé ČR do monitoringu sucha včetně lesní půdy,
  • uhradit členské příspěvky pro Agrární komoru České republiky v souladu s příspěvkovým řádem

4.4. viceprezidentům ve funkci předsedů sněmoven v souladu s článkem 4, odstavec 1 příspěvkového řádu rozpracovat členské příspěvky jednotlivých sněmoven pro Agrární komoru České republiky na jednotlivé členské organizace.

zdroj: Agrární komora České republiky »

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

Soubory cookies třetích stran

Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.

Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.