Podle průzkumu ministerstva zemědělství provedeného na výstavě Země živitelka vznik nové značky „Regionální potravina“ vítá 86% dotazovaných. Potraviny od regionálních výrobců upřednostňuje 95% dotazovaných, jen pět procent z nich nesleduje, kdo výrobek vyrobil. V naprosté většině se lidé při výběru potravin orientují podle značek kvality. „Výsledky našeho průzkumu jsou pochopitelně ovlivněny tím, že na specializovaný veletrh přicházejí lidé se zájmem o domácí zemědělskou produkci. Nicméně, velký zájem o farmářské trhy a závěry šetření nezávislé agentury potvrzují, že projekt Regionální potravina přichází ve správnou chvíli,“ říká ministr zemědělství Ivan Fuksa.
Agentura DEMA ve své zprávě z 15. září uvedla, že naprostá většina občanů ČR starších 18 let má za to, že tuzemské potraviny a produkty jsou kvalitativně srovnatelné se zahraničními (97%). Kupovat přímo od zemědělců chtějí spotřebitelé hlavně zeleninu (49%), ovoce (37%), maso (41%), mléko (39%) a mléčné výrobky (30%). Nakupovat potraviny přímo od výrobců má zájem každý druhý z dotazovaných. Podobné výsledky přinesl výzkum, který provedlo ministerstvo zemědělství mezi více než tisícovkou návštěvníků veletrhu Země živitelka. Šetření bylo zaměřeno na nově zaváděnou značku Regionální potravina.
Projekt Regionální potravina se zaměřuje na nejlepší produkty českých zemědělců a zpracovatelů v jednotlivých krajích České republiky. Odborné poroty hodnotí výrobky v šesti kategoriích – mléčné produkty, pekařské a cukrářské výrobky, ovoce a zelenina, nápoje, uzeniny a produkty z masa a ostatní potravinářské produkty. Oceněné výrobky získávají certifikát ministerstva a právo užívat značku Regionální potravina na výrobcích a při jejich propagaci po dobu šesti let. Spotřebitelé tak dostávají do rukou produkt, jehož původ, kvalita i čerstvost je jednoznačná.
Respondenti výzkumu DEMA by přivítali větší propagaci domácích potravin. Právě na ni se teď soustřeďuje projekt Regionální potravina. Navzdory nutným úsporám se ministerstvu podařilo najít prostředky na propagaci regionálních potravin. „Na propagaci a budování důvěryhodnosti kvalitních českých potravin se rozhodně zaměřujeme. Zvýšit podíl českých potravin v českých obchodech jde totiž jen posunem spotřebitelského chování tak, že zákazníci sami budou české produkty vyžadovat,“ poznamenal ministr Fuksa. Uvádění doplňujících informací typu „vyrobeno z českých surovin“ na obalech potravin podle ministra nic nebrání.
Tereza M. Dvořáčková
tisková mluvčí MZe