Usnesení 29. sněmu AK ČR konaného dne 16. června 2020 v Olomouci
Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle §13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.
Usnesení 29. sněmu Agrární komory České republiky konaného dne 16. června 2020 v Olomouci
17. 06. 2020
V Olomouci dne 16. června 2020
Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle §13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.
Komora sdružuje většinu podnikatelů v zemědělství, lesnictví a potravinářství všech forem vlastnictví a způsobů podnikání.
Členové Agrární komory České republiky produkují více než 80 % veškerých komodit a obhospodařují více než 1,6 milionů hektarů zemědělské půdy a 1,3 mil. ha lesní půdy.
Počet členů organizovaných prostřednictvím 56 okresních, 2 regionálních a 12 krajských komor je 2 748, zemědělských organizací je 2 354. Z toho je 1 206 soukromě hospodařících rolníků.
V počtu členů se neuvádí členstvo 32 členských svazů, sdružení a unií, kde se členství jednotlivých podnikatelů někdy vzájemně překrývá.
Sněmu se zúčastnilo 150 delegátů všeobecné sněmovny, to je 94,3 % a 52 delegátů sněmovny společenstev, to je 96,3 % z pozvaných s hlasem rozhodujícím a s ohledem na mimořádná zdravotní opatření se kromě ministra zemědělství žádní hosté nezvali.
29. sněm Agrární komory České republiky:
1. konstatuje, že se v uplynulém volebním období
podařilo prosadit zejména:
- zvolení zástupců ČR do Evropského parlamentu včetně výrazného zastoupení mezi řádnými členy Zemědělského výboru tohoto parlamentu,
- shodné stanovisko vlády ČR s našimi požadavky na Společnou zemědělskou politiku EU na příští sedmileté plánovací období,
- přijatelné podmínky přechodného období 2021-2023 v pozici Evropského parlamentu, většinu našich názorů na společnou zemědělskou politiku EU do společných stanovisek a požadavků nevládních agrárních organizací zemí Visegradské čtyřky a zemí tří moří,
- zařazení postupného dosažení přiměřené potravinové soběstačnosti ČR v základních komoditách, které lze u nás vyrábět a zvýšení konkurenceschopnosti českého zemědělství do vládní strategie udržitelného rozvoje „Česká republika 2030“, a dalších strategických dokumentů a do programového prohlášení vlády,
- novelizaci veterinárního zákona a zákona o rostlinolékařské péči,
- pokračování prací na novele zákona o významné tržní síle a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, novele zákona o potravinách a tabákových výrobcích
- zpracování „Generelu vodního hospodářství“ a prací na opatřeních k přizpůsobení se klimatickým změnám,
- historicky největší zemědělský rozpočet, včetně zdrojů EU,
- přijmutí mimořádných opatření ke zdolávání kůrovcové kalamity a částečnou finanční kompenzaci nestátním vlastníkům lesa,
- částečnou kompenzaci ztrát způsobených extrémním suchem a jarními mrazy,
- podpůrná opatření v živočišné výrobě a u speciálních plodin, která začala zabírat,
- zvýšenou vratku spotřební daně u motorové nafty i pro živočišnou, lesní výrobu, rybářství i zvýhodnění podniků zaměřených na živočišnou produkci, citlivé komodity a zjednodušení její administrace,
- pomocí zintenzivněných kontrol odhalovat dovozy závadných potravin,
- vysílání televizních seriálů „Trvalé bydliště venkov“ a „Potraviny z domoviny“, realizací dalších projektů jako „Zrozeno v EU“ a dalších propagačních akcí zaměřených na jednotlivé komodity,
- zlepšit vnímání zemědělství očima veřejnosti,
- pomoci členské základně s pořízením a distribucí ochranných pomůcek pro zemědělské podnikatele a jejich zaměstnance po vypuknutí koronavirové epidemie a zvláštní informační sekci v rámci interních informací pro členy AK ČR a poskytovat k tomu průběžně aktuální informace a poradenství,
- zřídit veřejnou „coronasbírku“ na podporu nemocných a sociálně slabých spoluobčanů.
nedařilo zejména:
- výrazněji snížit nevyváženost hospodářské soustavy zemědělství, přes všechna dosud přijatá opatření,
- účinněji čelit rostoucím neodůvodněným environmentálním a spekulativním tlakům na zemědělské hospodaření, včetně spekulativních nákupů půdy,
- snížit záporné saldo agrárního zahraničního obchodu, které se naopak prohloubilo,
- pokročit v rovnoměrnější a spravedlivější dělbě marží v potravinové vertikále,
- snížit závislost odvětví zemědělství na dotacích,
- prosadit Marketingový fond, Lesnicko-dřevařský fond a Fond těžko pojistitelných rizik,
- vytvořit kompenzační nástroj ke zmírnění důsledků sucha pro všechny vlastníky lesů, který by vypovídal skutečným škodám,
- odstranit nedostatek odborných pracovníků, v zemědělském provozu a přetrvávající zdlouhavost povolování zaměstnání zahraničních pracovníků,
- razantně snížit administrativní zátěž v agrárních odvětvích včetně koordinace kontrol resortních orgánů.
2. žádá:
2.1. Vládu ČR, Poslaneckou sněmovnu a Senát Parlamentu, aby vzhledem ke změnám ve Společné zemědělské politice:
- komplexně řešily otázku sucha (zejména dokončením legislativního procesu zákona o ústavní ochraně vody), a více podporovaly živočišnou výrobu a citlivé rostlinné komodity, aby došlo k vyvážení zemědělské soustavy,
- nejen v tomto kontextu podpořily iniciativy za vyšší podíl tuzemských potravin v maloobchodním prodeji,
- upustily od zdaňování zemědělských dotací a podpor formou odpočitatelné položky od základu daně z příjmů,
- podpořily prominutí sociálního pojištění ve verzi schválené Senátem České republiky,
- v maximální míře pro zemědělství přijaly využití připravovaného programu AGRICovid na kompenzace zvýšených nákladů a propadu tržeb v době koronavirové epidemie,
- snížily DPH na základní potraviny a na kapitolu 0,6 celního sazebníku – rostliny a sazenice v maloobchodě a při přímém prodeji od zemědělce,
- prosadily podporu českých potravin v maloobchodu a ve veřejných stravovacích zařízeních zřízených státem nebo místními samosprávami,
- vyčlenily dostatek finančních zdrojů pro obnovení lesních porostů postižených kalamitou, odděleně od zemědělských podpor,
- podpořily schválení novely rostlinolékařského zákona k systémovému řešení pro opakovaný kalamitní výskyt hraboše polního a dalších škůdců,
- aby v případech, ve kterých nebyla umožněna aplikace rodenticidu, umožnily náhradu vzniklých škod,
- připravily návrh komplexního pojištění těžkopojistitelných rizik, ať už formou zvláštního fondu nebo prostřednictvím daňových úlev či vytvářením rezerv,
- ministerstvo financí ve spolupráci se svými kontrolními orgány zvýšilo kontrolní činnosti na dodržování zákona 526/1990 zákona o cenách, zejména § 2 tohoto zákona v oblasti sjednávání cen potravin
2.2. Ministra zemědělství České republiky, aby:
- vyjednal pravidla pro přechodné období v rámci společné zemědělské politiky EU s ohledem na dlouhodobé závazky zejména v agroenviromentálně klimatických a dalších opatřeních včetně prodloužení tzv. přechodné vnitrostátní podpory,
- při jednáních o dokončení reformy SZP pokračoval v prosazování priorit:
- navýšení, nebo minimálně zachování, rozpočtu s dostatečnou obálkou pro přímé platby v prvním pilíři a investiční a neinvestiční podpory v rámci obálky Programu rozvoje venkova a dokončení procesu srovnání výše plateb napříč členskými státy, který byl slíben do roku 2013
- zásadně odmítnout zastropování s ohledem na zachování konkurenceschopnosti, rozsahu živočišné výroby a tím pádem environmentální udržitelnosti,
- navýšení, nebo minimálně zachování podílu obálky citlivých komodit a při srovnatelnost jejich podpory se zeměmi EU 14,
- eko-schémat motivující zemědělce a neomezující již tak značně za posledních 30 let redukovaný rozsah našeho zemědělství,
- ne dalšímu národnímu zpřísňování tzv. Dobrého zemědělského a environmentálního stavu (DZES) půdy omezení maximální velikosti výměry jedné plodiny na dílu půdního bloku na 30 ha, je třeba vždy zohlednit místní podmínky konkrétního pozemku,
- jednotnou míru kofinancování v Plánu rozvoje venkova ve všech státech EU, aby mezi členskými státy nedocházelo k zneužívání síly národních rozpočtů,
- návaznost strategie „Z farmy na vidličku“ na tzv. eko-schémata a nevytváření nových často nesplnitelných pravidel a požadavků,
- podporu nových metod šlechtění,
- podporu vývoje moderních prostředků na ochranu rostlin a zachování zásadních přípravků tam, kde v současné době není možná náhrada
- prosazování zajištění srovnatelných podmínek se státy EU14 a spravedlivé podpory pro ty, kteří na půdě hospodaří a zajišťují produkci,
- dokončil novelu zákona o významné tržní síle v rámci transpozice evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách v souladu s doporučením Ministerstva financí a s využitím francouzského zákona č. 2018-938 ze dne 30. října 2018 pro rovnováhu obchodních vztahů v zemědělském a potravinářském průmyslu a zdravé a udržitelné výživě, přístupné všem (tzv. Loi Alimentation),
- prosadil v novele zákona o potravinách a tabákových výrobcích minimálně 55 % podíl domácích českých potravin a každoroční zvyšování podílu o 3 až 5 % v maloobchodním prodeji, je to v zájmu snížení uhlíkové stopy, zvýšení kvality životního prostředí, zabezpečení kvalitních a čerstvých potravin, zlepšení zdraví obyvatel našeho národa, dále z důvodu zadržení vody v půdě, dostatku vzduchu v půdě a života v půdě,
- zasadil se o regulaci trhu s půdou ve smyslu zamezení spekulativních nákupů a omezení jejího zastavování,
- revidoval koncepci zemědělského výzkumu se zaměřením především na potřeby praxe, přizpůsobení se klimatickým změnám a s přesahem do ovlivňování veřejného mínění,
- přizpůsobil poradenství a vzdělávání potřebám konkrétního výrobního zaměření,
- prosadil v rámci aktualizace LPIS zavedení moratoria na změny v období podávání žádostí,
- změnil hodnocení míry nedodržení výměry půdy v LPIS z hektarů na procenta z celkové výměry a umožnil vzájemný zápočet kladných a záporných odchylek, deklarovaných hektarů od zjištěné skutečnosti,
- prosadil novelu mysliveckého zákona s cílem snížit škody na zemědělských a lesních kulturách administrativně únosným způsobem,
- ke zvládnutí následků kalamity v lesích:
- nastavil dotační pravidla pro optimální distribuci prostředků s cílem zachování plnění všech funkcí lesa v co možná nejširší možné míře,
- udržel pozice vlastníků lesa a infrastruktury navazující na jeho obhospodařování bez rozdílu typu vlastnictví,
- přijal jasný a konkrétní adaptační program, navazující na schválenou strategii státní lesnické politiky, který umožní další rozvoj lesnicko-dřevařského sektoru na úrovni vlastníků, lesnických firem i dřevozpracujícího průmyslu,
- definoval roli státu v oblasti regulace objemu dříví umisťovaného na trh,
- zabezpečil vypracování modelů budoucí produkce dříví ve struktuře a čase z pohledu oborů zpracování dříví,
- podpořil aktivní spoluúčast na tvorbě pravidel pro řešení vzniklé kalamitní situace v lesích na evropské úrovni,
- zajistil a podpořil věcné a objektivní informování veřejnosti o situaci v lesích a očekávaných dopadech do budoucna,
- umožnil vznik Marketingového fondu a Fondu nepojistitelných rizik
- zajistit dokončení práce na třetí etapě Generelu vodního hospodářství krajiny.
***
AK ČR je připravena k plné součinnosti s Parlamentem, vládou, Ministerstvem zemědělství České republiky a dalšími orgány při zajištění těchto požadavků.
3. schvaluje:
3.1. zprávu představenstva AKČR o činnosti od 25. sněmu a úkolech v příštím období – příloha k usnesení č. 1
3.2. účetní závěrku na rok 2019 a plán příjmů a výdajů na rok 2020
3.3. zprávu a stanovisko dozorčí rady AKČR k účetní závěrce za rok 2019
3.4. návrh představenstva AKČR na změnu volebního řádu v článku 4. Průběh voleb odst. (4) tak, že se vypouští druhá věta o škrtání čísel nevolených kandidátů,
původní znění: Kandidát je volen tak, že číslo uvedené u jeho jména je zakroužkováno. Čísla nevolených kandidátů se přeškrtnou. Na volebních lístcích pro volby do představenstva AKČR může být zakroužkováno nejvýše 14 kandidátů a do dozorčí rady 11. Jinak upravené volební lístky jsou neplatné.
nové znění: Kandidát je volen tak, že číslo uvedené u jeho jména je zakroužkováno. Na volebních lístcích pro volby do představenstva AKČR může být zakroužkováno nejvýše 14 kandidátů a do dozorčí rady 11. Jinak upravené volební lístky jsou neplatné.
3.5. návrh představenstva AKČR na počet viceprezidentů pro příští volební období 3 pro sněmovnu všeobecnou a 3 pro sněmovnu společenstev
3.6. výsledky voleb do orgánů komor – příloha k usnesení č. 2 – uvedeno pod usnesením.
4. ukládá:
4.1. představenstvu Agrární komory České republiky
- řídit činnost komory v souladu s usnesením 29. sněmu a zaměřením činnosti v příštím období uvedeném v části 15 zprávy představenstva,
- provézt revizi interních předpisů, AK ČR a návrhy předložit příštímu sněmu,
- posílit úřad AK ČR
4.2. krajským, regionálním a okresním agrárním komorám a členským společenstvům:
- rozpracovat zaměření činnosti Agrární komory České republiky v příštím období a usnesení 29. sněmu do vlastních podmínek,
- napomáhat představenstvu Agrární komory České republiky v jeho činnosti a aktivně plnit jeho usnesení,
- jednat s poslanci a senátory ve svých volebních obvodech o podpoře zájmů členstva Agrární komory České republiky, koordinovaně s představenstvem AK ČR,
- organizovat seznámení členstva se změnami ve Společné zemědělské politice EU a v národních předpisech,
- plynule aktualizovat centrální seznam členů a změny zasílat AK ČR,
- zintenzivnit činnost v regionálních i celostátních médiích s cílem zlepšit vnímání agrárních odvětví veřejností.
4.3. členské základně:
- uhradit členské příspěvky pro Agrární komoru České republiky v souladu s příspěvkovým řádem.
4.4. viceprezidentům ve funkci předsedů sněmoven v souladu s článkem 4, odstavec 1 příspěvkového řádu rozpracovat členské příspěvky jednotlivých sněmoven pro Agrární komoru České republiky na jednotlivé členské organizace.
Příloha č. 2
- byli zvoleni:
- prezident – Ing. Jan Doležal
-
- viceprezidenti za všeobecnou sněmovnu – pořadí dle počtu hlasů:
- Říha Leoš
- Milek Jiří
- Hlaváček Václav
- viceprezidenti za všeobecnou sněmovnu – pořadí dle počtu hlasů:
-
- viceprezidenti za sněmovnu společenstev – pořadí dle počtu hlasů:
- Pýcha Martin
- Belada Bohumil
- Ludvík Martin
- viceprezidenti za sněmovnu společenstev – pořadí dle počtu hlasů:
-
- členové představenstva
- za sněmovnu všeobecnou:
– Blažek Josef
– Brandl Pavel
– Čermáková Věra
– Erlebach Robert
– Hlaváček Václav
– Kubiš Josef
– Mikoláš Jaroslav
– Milek Jiří
– Říha Leoš
– Šíma Jaroslav
– Šnejdrla Jindřich
– Tomíček Vilém
– Vojtěch Jaroslav
– Vondruška Miroslav
- za sněmovnu všeobecnou:
- členové představenstva
-
-
- za sněmovnu společenstev:
– Belada Bohumil
– Diviš Josef
– Drs Miroslav
– Hanka Petr
– Jandejsek Zdeněk
– Koberna Miroslav
– Ludvík Martin
– Luka Josef
– Pýcha Martin
– Studený Stanislav
– Šašek Otakar
– Večeřa Gabriel
– Veselý Vladimír
– Volf Martin
- za sněmovnu společenstev:
-
-
-
- členové dozorčí rady:
– Buňka Miloš
– Částka Zdeněk
– Hampl Miroslav
– Horák Jiří
– Chalupný Karel
– Králíček Josef
– Kubiska Zdeněk
– Navrátil Milan
– Němec Václav
– Šrámková Věra
– Veselý Pavel
- členové dozorčí rady:
-
Dozorčí rada na 1. schůzi zvolila svého předsedu: Veselého Pavla
Zařazeno v Akce, Aktuality, Zemědělství