KIS Jihomoravský kraj
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje

Reakce AK ČR na kampaň Drahé jídlo

16/04/21

Agrární komora ČR považuje za nezbytné vyjádřit se ke kampani Drahé jídlo, kterou organizuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.

Reakce AK ČR na kampaň Drahé jídlo

  16. 04. 2021


Agrární komora ČR považuje za nezbytné vyjádřit se ke kampani Drahé jídlo, kterou organizuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Ta začala před hlasováním v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR 13. 4. 2021 o zákonu o potravinách a pozměňovacím návrhu na podporu domácí produkce, který zaváděl povinné podíly potravin z tzv. krátkého dodavatelského řetězce na pultech velkých obchodů. Probíhala na sociálních sítích i v celostátních médiích.

Kampaň SOCR ČR varovala v souvislosti s návrhem před “zdražením potravin, snížením jejich výběru, dostupnosti a kvality” a zazněly další útoky na české potraviny a jejich kvalitu. Tyto hrozby považujeme za dezinformaci a vzhledem ke způsobu vedení kampaně téměř za šíření poplašné zprávy. České potraviny jsou kvalitní a nejsou drahé. Pouze nejsou předmětem dumpingového vývozu jako potraviny z produkčně nejsilnějších zemí Evropy jako Francie, Nizozemí či Německo.

Dále je třeba zdůraznit, že zemědělští prvovýrobci v České republice jsou při tvorbě konečné ceny pro zákazníka nejslabším článkem. Ceny dlouhodobě určuje v Česku maloobchod, tedy supermarkety a hypermarkety, které ovládají více než 75 % tržního podílu.

Situaci je možné ukázat na konkrétních číslech. Například letos v lednu se podle dat ČSÚ propadly zemědělcům výkupní ceny brambor o 38 procent oproti stejnému období před rokem. V obchodech se jejich cena meziročně snížila o 33 procent na téměř 13 korun za kilogram. Výkupní ceny jatečných prasat klesly v lednu v meziročním srovnání o 32 procent, zatímco cena vepřové kýty bez kosti se v obchodech snížila o 14 procent na 127 korun za kilogram. Podobný stav se opakoval i v únoru. Kromě nízkých výkupních cen se zemědělci dlouhodobě potýkají ze strany obchodníků s praktikami, jako jsou pultovné, letákovné, poplatky za neprodané zboží či různé tzv. zadní marže.

Kampaň byla současně spojená s rétorikou prezidenta SOCR ČR Tomáše Prouzy, kterou považujeme za agresivní a populistickou. Například v nedávném rozhovoru pro web Zboží&Prodej uvedl, že Agrární komora ČR “má jediný zájem – navýšit zisky a dotace agrobaronům, ať už jde o kvóty na české potraviny, bojkot přísnějších pravidel péče o půdu nebo komplikování života malých zemědělců”. Toto pokládáme za další dezinformace. Agrární komora ČR sdružuje většinu zemědělských prvovýrobců v Česku, mezi nimiž jsou zastoupeny podniky všech velikostí, ze všech regionů a různého zaměření, a hájí zájmy všech těchto skupin.

Do zpřísnění opatření ochrany přírodních zdrojů investují zemědělské podniky značné peněžní prostředky. Péče o půdu je v jejich zájmu vzhledem k tomu, že je to pro zemědělce základní výrobní prostředek. Co se týče zmíněného pozměňovacího návrhu, autorem není Agrární komora ČR, ale skupina poslanců z hnutí SPD.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR uvádí na webu kampaně Drahé jídlo, že chce “začít společně pracovat na reálné podpoře konkurenceschopnosti českých potravin”. V debatě o podpoře domácí produkce chceme pokračovat a uvítáme nápady, jak zvýšit potravinovou soběstačnost Česka a motivovat zemědělce k pěstování plodin, u nichž není na rozdíl od základních rostlinných komodit zaručen odbyt.

Úřad AK ČR                                                                                     Zdroj: Agrární komora České republiky