KIS Jihomoravský kraj
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje

Usnesení 29. sněmu AK ČR konaného dne 16. června 2020 v Olomouci

18/06/20

Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle §13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.

Usnesení 29. sněmu Agrární komory České republiky konaného dne 16. června 2020 v Olomouci

17. 06. 2020


V Olomouci dne 16. června 2020

Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle §13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.

Komora sdružuje většinu podnikatelů v zemědělství, lesnictví a potravinářství všech forem vlastnictví a způsobů podnikání.

Členové Agrární komory České republiky produkují více než 80 % veškerých komodit a obhospodařují více než 1,6 milionů hektarů zemědělské půdy a 1,3 mil. ha lesní půdy.

Počet členů organizovaných prostřednictvím 56 okresních, 2 regionálních a 12 krajských komor je 2 748, zemědělských organizací je 2 354. Z toho je 1 206 soukromě hospodařících rolníků.

V počtu členů se neuvádí členstvo 32 členských svazů, sdružení a unií, kde se členství jednotlivých podnikatelů někdy vzájemně překrývá.

Sněmu se zúčastnilo 150 delegátů všeobecné sněmovny, to je 94,3 % a 52 delegátů sněmovny společenstev, to je 96,3 % z pozvaných s hlasem rozhodujícím a s ohledem na mimořádná zdravotní opatření se kromě ministra zemědělství žádní hosté nezvali.

29. sněm Agrární komory České republiky:

1. konstatuje, že se v uplynulém volebním období

podařilo prosadit zejména:

  • zvolení zástupců ČR do Evropského parlamentu včetně výrazného zastoupení mezi řádnými členy Zemědělského výboru tohoto parlamentu,
  • shodné stanovisko vlády ČR s našimi požadavky na Společnou zemědělskou politiku EU na příští sedmileté plánovací období,
  • přijatelné podmínky přechodného období 2021-2023 v pozici Evropského parlamentu, většinu našich názorů na společnou zemědělskou politiku EU do společných stanovisek a požadavků nevládních agrárních organizací zemí Visegradské čtyřky a zemí tří moří,
  • zařazení postupného dosažení přiměřené potravinové soběstačnosti ČR v základních komoditách, které lze u nás vyrábět a zvýšení konkurenceschopnosti českého zemědělství do vládní strategie udržitelného rozvoje „Česká republika 2030“, a dalších strategických dokumentů a do programového prohlášení vlády,
  • novelizaci veterinárního zákona a zákona o rostlinolékařské péči,
  • pokračování prací na novele zákona o významné tržní síle a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, novele zákona o potravinách a tabákových výrobcích
  • zpracování „Generelu vodního hospodářství“ a prací na opatřeních k přizpůsobení se klimatickým změnám,
  • historicky největší zemědělský rozpočet, včetně zdrojů EU,
  • přijmutí mimořádných opatření ke zdolávání kůrovcové kalamity a částečnou finanční kompenzaci nestátním vlastníkům lesa,
  • částečnou kompenzaci ztrát způsobených extrémním suchem a jarními mrazy,
  • podpůrná opatření v živočišné výrobě a u speciálních plodin, která začala zabírat,
  • zvýšenou vratku spotřební daně u motorové nafty i pro živočišnou, lesní výrobu, rybářství i zvýhodnění podniků zaměřených na živočišnou produkci, citlivé komodity a zjednodušení její administrace,
  • pomocí zintenzivněných kontrol odhalovat dovozy závadných potravin,
  • vysílání televizních seriálů „Trvalé bydliště venkov“ a „Potraviny z domoviny“, realizací dalších projektů jako „Zrozeno v EU“ a dalších propagačních akcí zaměřených na jednotlivé komodity,
  • zlepšit vnímání zemědělství očima veřejnosti,
  • pomoci členské základně s pořízením a distribucí ochranných pomůcek pro zemědělské podnikatele a jejich zaměstnance po vypuknutí koronavirové epidemie a zvláštní informační sekci v rámci interních informací pro členy AK ČR a poskytovat k tomu průběžně aktuální informace a poradenství,
  • zřídit veřejnou „coronasbírku“ na podporu nemocných a sociálně slabých spoluobčanů.

nedařilo zejména:

  • výrazněji snížit nevyváženost hospodářské soustavy zemědělství, přes všechna dosud přijatá opatření,
  • účinněji čelit rostoucím neodůvodněným environmentálním a spekulativním tlakům na zemědělské hospodaření, včetně spekulativních nákupů půdy,
  • snížit záporné saldo agrárního zahraničního obchodu, které se naopak prohloubilo,
  • pokročit v rovnoměrnější a spravedlivější dělbě marží v potravinové vertikále,
  • snížit závislost odvětví zemědělství na dotacích,
  • prosadit Marketingový fond, Lesnicko-dřevařský fond a Fond těžko pojistitelných rizik,
  • vytvořit kompenzační nástroj ke zmírnění důsledků sucha pro všechny vlastníky lesů, který by vypovídal skutečným škodám,
  • odstranit nedostatek odborných pracovníků, v zemědělském provozu a přetrvávající zdlouhavost povolování zaměstnání zahraničních pracovníků,
  • razantně snížit administrativní zátěž v agrárních odvětvích včetně koordinace kontrol resortních orgánů.

2. žádá:

2.1. Vládu ČR, Poslaneckou sněmovnu a Senát Parlamentu, aby vzhledem ke změnám ve Společné zemědělské politice:

  • komplexně řešily otázku sucha (zejména dokončením legislativního procesu zákona o ústavní ochraně vody), a více podporovaly živočišnou výrobu a citlivé rostlinné komodity, aby došlo k vyvážení zemědělské soustavy,
  • nejen v tomto kontextu podpořily iniciativy za vyšší podíl tuzemských potravin v maloobchodním prodeji,
  • upustily od zdaňování zemědělských dotací a podpor formou odpočitatelné položky od základu daně z příjmů,
  • podpořily prominutí sociálního pojištění ve verzi schválené Senátem České republiky,
  • v maximální míře pro zemědělství přijaly využití připravovaného programu AGRICovid na kompenzace zvýšených nákladů a propadu tržeb v době koronavirové epidemie,
  • snížily DPH na základní potraviny a na kapitolu 0,6 celního sazebníku – rostliny a sazenice v maloobchodě a při přímém prodeji od zemědělce,
  • prosadily podporu českých potravin v maloobchodu a ve veřejných stravovacích zařízeních zřízených státem nebo místními samosprávami,
  • vyčlenily dostatek finančních zdrojů pro obnovení lesních porostů postižených kalamitou, odděleně od zemědělských podpor,
  • podpořily schválení novely rostlinolékařského zákona k systémovému řešení pro opakovaný kalamitní výskyt hraboše polního a dalších škůdců,
  • aby v případech, ve kterých nebyla umožněna aplikace rodenticidu, umožnily náhradu vzniklých škod,
  • připravily návrh komplexního pojištění těžkopojistitelných rizik, ať už formou zvláštního fondu nebo prostřednictvím daňových úlev či vytvářením rezerv,
  • ministerstvo financí ve spolupráci se svými kontrolními orgány zvýšilo kontrolní činnosti na dodržování zákona 526/1990 zákona o cenách, zejména § 2 tohoto zákona v oblasti sjednávání cen potravin

2.2. Ministra zemědělství České republiky, aby:

  • vyjednal pravidla pro přechodné období v rámci společné zemědělské politiky EU s ohledem na dlouhodobé závazky zejména v agroenviromentálně klimatických a dalších opatřeních včetně prodloužení tzv. přechodné vnitrostátní podpory,
  • při jednáních o dokončení reformy SZP pokračoval v prosazování priorit:
    • navýšení, nebo minimálně zachování, rozpočtu s dostatečnou obálkou pro přímé platby v prvním pilíři a investiční a neinvestiční podpory v rámci obálky Programu rozvoje venkova a dokončení procesu srovnání výše plateb napříč členskými státy, který byl slíben do roku 2013
    • zásadně odmítnout zastropování s ohledem na zachování konkurenceschopnosti, rozsahu živočišné výroby a tím pádem environmentální udržitelnosti,
    • navýšení, nebo minimálně zachování podílu obálky citlivých komodit a při srovnatelnost jejich podpory se zeměmi EU 14,
    • eko-schémat motivující zemědělce a neomezující již tak značně za posledních 30 let redukovaný rozsah našeho zemědělství,
    • ne dalšímu národnímu zpřísňování tzv. Dobrého zemědělského a environmentálního stavu (DZES) půdy omezení maximální velikosti výměry jedné plodiny na dílu půdního bloku na 30 ha, je třeba vždy zohlednit místní podmínky konkrétního pozemku,
    • jednotnou míru kofinancování v Plánu rozvoje venkova ve všech státech EU, aby mezi členskými státy nedocházelo k zneužívání síly národních rozpočtů,
    • návaznost strategie „Z farmy na vidličku“ na tzv. eko-schémata a nevytváření nových často nesplnitelných pravidel a požadavků,
    • podporu nových metod šlechtění,
    • podporu vývoje moderních prostředků na ochranu rostlin a zachování zásadních přípravků tam, kde v současné době není možná náhrada
  • prosazování zajištění srovnatelných podmínek se státy EU14 a spravedlivé podpory pro ty, kteří na půdě hospodaří a zajišťují produkci,
  • dokončil novelu zákona o významné tržní síle v rámci transpozice evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách v souladu s doporučením Ministerstva financí a s využitím francouzského zákona č. 2018-938 ze dne 30. října 2018 pro rovnováhu obchodních vztahů v zemědělském a potravinářském průmyslu a zdravé a udržitelné výživě, přístupné všem (tzv. Loi Alimentation),
  • prosadil v novele zákona o potravinách a tabákových výrobcích minimálně 55 % podíl domácích českých potravin a každoroční zvyšování podílu o 3 až 5 % v maloobchodním prodeji, je to v zájmu snížení uhlíkové stopy, zvýšení kvality životního prostředí, zabezpečení kvalitních a čerstvých potravin, zlepšení zdraví obyvatel našeho národa, dále z důvodu zadržení vody v půdě, dostatku vzduchu v půdě a života v půdě,
  • zasadil se o regulaci trhu s půdou ve smyslu zamezení spekulativních nákupů a omezení jejího zastavování,
  • revidoval koncepci zemědělského výzkumu se zaměřením především na potřeby praxe, přizpůsobení se klimatickým změnám a s přesahem do ovlivňování veřejného mínění,
  • přizpůsobil poradenství a vzdělávání potřebám konkrétního výrobního zaměření,
  • prosadil v rámci aktualizace LPIS zavedení moratoria na změny v období podávání žádostí,
  • změnil hodnocení míry nedodržení výměry půdy v LPIS z hektarů na procenta z celkové výměry a umožnil vzájemný zápočet kladných a záporných odchylek, deklarovaných hektarů od zjištěné skutečnosti,
  • prosadil novelu mysliveckého zákona s cílem snížit škody na zemědělských a lesních kulturách administrativně únosným způsobem,
  • ke zvládnutí následků kalamity v lesích:
    • nastavil dotační pravidla pro optimální distribuci prostředků s cílem zachování plnění všech funkcí lesa v co možná nejširší možné míře,
    • udržel pozice vlastníků lesa a infrastruktury navazující na jeho obhospodařování bez rozdílu typu vlastnictví,
    • přijal jasný a konkrétní adaptační program, navazující na schválenou strategii státní lesnické politiky, který umožní další rozvoj lesnicko-dřevařského sektoru na úrovni vlastníků, lesnických firem i dřevozpracujícího průmyslu,
    • definoval roli státu v oblasti regulace objemu dříví umisťovaného na trh,
    • zabezpečil vypracování modelů budoucí produkce dříví ve struktuře a čase z pohledu oborů zpracování dříví,
    • podpořil aktivní spoluúčast na tvorbě pravidel pro řešení vzniklé kalamitní situace v lesích na evropské úrovni,
    • zajistil a podpořil věcné a objektivní informování veřejnosti o situaci v lesích a očekávaných dopadech do budoucna,
    • umožnil vznik Marketingového fondu a Fondu nepojistitelných rizik
    • zajistit dokončení práce na třetí etapě Generelu vodního hospodářství krajiny.

***

AK ČR je připravena k plné součinnosti s Parlamentem, vládou, Ministerstvem zemědělství České republiky a dalšími orgány při zajištění těchto požadavků.

3. schvaluje:
3.1. zprávu představenstva AKČR o činnosti od 25. sněmu a úkolech v příštím období – příloha k usnesení č. 1
3.2. účetní závěrku na rok 2019 a plán příjmů a výdajů na rok 2020
3.3. zprávu a stanovisko dozorčí rady AKČR k účetní závěrce za rok 2019
3.4. návrh představenstva AKČR na změnu volebního řádu v článku 4. Průběh voleb odst. (4) tak, že se vypouští druhá věta o škrtání čísel nevolených kandidátů,
původní znění: Kandidát je volen tak, že číslo uvedené u jeho jména je zakroužkováno. Čísla nevolených kandidátů se přeškrtnou. Na volebních lístcích pro volby do představenstva AKČR může být zakroužkováno nejvýše 14 kandidátů a do dozorčí rady 11. Jinak upravené volební lístky jsou neplatné.
nové znění: Kandidát je volen tak, že číslo uvedené u jeho jména je zakroužkováno. Na volebních lístcích pro volby do představenstva AKČR může být zakroužkováno nejvýše 14 kandidátů a do dozorčí rady 11. Jinak upravené volební lístky jsou neplatné.
3.5. návrh představenstva AKČR na počet viceprezidentů pro příští volební období 3 pro sněmovnu všeobecnou a 3 pro sněmovnu společenstev
3.6. výsledky voleb do orgánů komor – příloha k usnesení č. 2 – uvedeno pod usnesením.

4. ukládá:

4.1. představenstvu Agrární komory České republiky

  • řídit činnost komory v souladu s usnesením 29. sněmu a zaměřením činnosti v příštím období uvedeném v části 15 zprávy představenstva,
  • provézt revizi interních předpisů, AK ČR a návrhy předložit příštímu sněmu,
  • posílit úřad AK ČR

4.2. krajským, regionálním a okresním agrárním komorám a členským společenstvům:

  • rozpracovat zaměření činnosti Agrární komory České republiky v příštím období a usnesení 29. sněmu do vlastních podmínek,
  • napomáhat představenstvu Agrární komory České republiky v jeho činnosti a aktivně plnit jeho usnesení,
  • jednat s poslanci a senátory ve svých volebních obvodech o podpoře zájmů členstva Agrární komory České republiky, koordinovaně s představenstvem AK ČR,
  • organizovat seznámení členstva se změnami ve Společné zemědělské politice EU a v národních předpisech,
  • plynule aktualizovat centrální seznam členů a změny zasílat AK ČR,
  • zintenzivnit činnost v regionálních i celostátních médiích s cílem zlepšit vnímání agrárních odvětví veřejností.

4.3. členské základně:

  • uhradit členské příspěvky pro Agrární komoru České republiky v souladu s příspěvkovým řádem.

4.4. viceprezidentům ve funkci předsedů sněmoven v souladu s článkem 4, odstavec 1 příspěvkového řádu rozpracovat členské příspěvky jednotlivých sněmoven pro Agrární komoru České republiky na jednotlivé členské organizace.


Příloha č. 2

  • byli zvoleni:
    • prezident – Ing. Jan Doležal
    • viceprezidenti za všeobecnou sněmovnu – pořadí dle počtu hlasů:
      • Říha Leoš
      • Milek Jiří
      • Hlaváček Václav
    • viceprezidenti za sněmovnu společenstev – pořadí dle počtu hlasů:
      • Pýcha Martin
      • Belada Bohumil
      • Ludvík Martin
    • členové představenstva
      • za sněmovnu všeobecnou:
        – Blažek Josef
        – Brandl Pavel
        – Čermáková Věra
        – Erlebach Robert
        – Hlaváček Václav
        – Kubiš Josef
        – Mikoláš Jaroslav
        – Milek Jiří
        – Říha Leoš
        – Šíma Jaroslav
        – Šnejdrla Jindřich
        – Tomíček Vilém
        – Vojtěch Jaroslav
        – Vondruška Miroslav
      • za sněmovnu společenstev:
        – Belada Bohumil
        – Diviš Josef
        – Drs Miroslav
        – Hanka Petr
        – Jandejsek Zdeněk
        – Koberna Miroslav
        – Ludvík Martin
        – Luka Josef
        – Pýcha Martin
        – Studený Stanislav
        – Šašek Otakar
        – Večeřa Gabriel
        – Veselý Vladimír
        – Volf Martin
      • členové dozorčí rady:
        – Buňka Miloš
        – Částka Zdeněk
        – Hampl Miroslav
        – Horák Jiří
        – Chalupný Karel
        – Králíček Josef
        – Kubiska Zdeněk
        – Navrátil Milan
        – Němec Václav
        – Šrámková Věra
        – Veselý Pavel

Dozorčí rada na 1. schůzi zvolila svého předsedu: Veselého Pavla

Zařazeno v Akce, Aktuality, Zemědělství

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

Soubory cookies třetích stran

Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.

Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.