Novinky v právní úpravě přímých plateb
Novinky v právní úpravě přímých plateb 26.3.2018 Dne 23. března 2018 vyšlo ve Sbírce zákonů ČR Nařízení vlády č. 43/2018 Sb., které v části druhé, v § 15, zavádí některé dílčí úpravy v oblasti přímých plateb. Potřeba novely přímých plateb vychází především z důvodu zavedení některých změn na úrovni EU. Celé znění novelizujícího předpisu, který […]
Novinky v právní úpravě přímých plateb
26.3.2018
Dne 23. března 2018 vyšlo ve Sbírce zákonů ČR Nařízení vlády č. 43/2018 Sb., které v části druhé, v § 15, zavádí některé dílčí úpravy v oblasti přímých plateb. Potřeba novely přímých plateb vychází především z důvodu zavedení některých změn na úrovni EU. Celé znění novelizujícího předpisu, který nabývá účinnosti 1. dubna 2018 a řeší rovněž podmínky poskytování plateb pro horské oblasti a jiné oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními, je uvedeno v příloze.
V návaznosti na nabytí účinnosti nařízení (EU) č. 2017/2393 (tzv. Omnibusu), bylo rozhodnuto neaplikovat podmínku kontroly aktivního zemědělce v rámci přímých plateb. Z tohoto důvodu dochází k vypuštění jednoho z kritérií pro definici příjemce, a to kritéria aktivní zemědělec.
S ohledem na nařízení (EU) 2017/1155, které zavedlo zákaz použití přípravků na ochranu rostlin (POR) na porosty dusík vázajících plodin, byl přidán požadavek zákazu použití těchto přípravků od vysetí do sklizně plodin.
Povinnost vést evidenci použití POR na porosty dusík vázajících plodin se doplňuje v souladu s vysvětlující nótou k použití POR a s vydanými vodítky ke kontrole na místě ze strany Evropské komise. Tyto materiály uvádí, že v relevantních případech by kontrola zákazu použití POR měla obsahovat kontrolu vedení evidence POR stanovenou v čl. 67 (1) nařízení (EU) č. 1107/2009.
Došlo k doplnění povinnosti evidence data výsevu a sklizně plodin, které bylo přidáno z důvodu kontrolovatelnosti podmínky zákazu POR, kdy především v období před podáním žádosti nelze ověřit, zda byl přípravek použit. Obě evidence pak slouží ke vzájemné křížové kontrole zákazu použití POR, což je plně v souladu s požadavkem Evropské komise, aby každá podmínka byla kontrolovatelná a ověřitelná.
Od 1. 1. 2018 došlo k navýšení váhových koeficientů u některých ploch v ekologickém zájmu. V souladu s touto úpravou musí být upravena národní legislativa. Konkrétně dochází k navýšení hodnoty váhového koeficientu pro plochy s rychle rostoucími dřevinami (z 0,3 na 0,5) a pro plochy s dusík vázajícími plodinami (z 0,7 na 1), a to úpravou přílohy č. 3 nařízení vlády č. 50/2015 Sb.
Zároveň upozorňujeme na přímo aplikovatelné změny, které nejsou blíže upraveny národní legislativou. Jedná se o tyto úpravy:
- pšenice setá špalda je v diverzifikaci plodin hodnocena jako samostatná plodina,
- v podmínkách diverzifikace plodin a EFA zrušen limit 30 ha při uplatnění výjimky pro ornou půdu s více než 75 % travních porostů, trav a úhoru,
- v podmínkách diverzifikace plodin a EFA zrušen limit 30 ha při uplatnění výjimky pro zemědělskou půdu s více než 75 % trvalých travních porostů a travních porostů,
- započítání ploch luskovin do výjimky 75 % plochy orné půdy.
Dále upozorňujeme, že pokud bude pro diverzifikaci plodin vysévaná směs plodin v rámci podopatření Biopás nebo směs plodin vysévaná v rámci podopatření Ochrana čejky chocholaté využita na orné půdě, dojde ke snížení dotace v rámci AEKO.
Kromě těchto úprav pro úplnost poukazujeme i na předchozí novelu nařízení vlády k přímým platbám č. 427/2017 Sb. Stručný přehled změn platných pro rok 2018 a zavedených touto novelou je shrnut zde.
Přílohy
Nařízení vlády č. 43/2018 Sb. (PDF, 14 MB)
Zařazeno v Ekonomika a politika, Přímé platby, Rostlinná výroba, Zemědělství