KIS Jihomoravský kraj
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje

Usnesení XX. sněmu Agrární komory České republiky ze dne 15. března 2012 v Olomouci

17/03/12

Zdroj: www.apic-ak.cz
 

Usnesení XX. sněmu Agrární komory České republiky dne 15. března 2012 v Olomouci

Sněm svolalo představenstvo Agrární komory České republiky podle § 13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.

Komora sdružuje podnikatele v zemědělství, lesnictví a potravinářství všech forem vlastnictví a způsobů podnikání.

Členové Agrární komory ČR obhospodařují celkem téměř 2 mil. ha zemědělské půdy, to je zhruba 3/4 z celkové výměry ČR v LPIS. Počet členů organizovaných prostřednictvím okresních agrárních komor a regionálních agrárních komor je 2 959, z toho 2 460 podnikatelů v zemědělství. V členstvu převažují počtem 1264 fyzické osoby. Počet zaměstnanců členů komory je cca 102 000. Fyzické osoby jsou v orgánech okresních a regionálních komor zastoupeni 36 %.

V počtu členů se neuvádí členstvo 32 členských společenstev, tedy ani Zemědělského svazu ČR, Českomoravského svazu podnikatelů v zemědělství, potravinářů, ani včelařů (55 tis. osob), kde se někdy členství překrývá s členstvím v okresních komorách.

Jednotliví členové jsou v Agrární komoře České republiky organizováni prostřednictvím 60 okresních, 2 regionálních, 12 krajských agrárních komor a 33 členských společenstev.

Sněmu se zúčastnilo 123 delegátů všeobecné sněmovny, 56 delegátů sněmovny společenstev, tj. 90 % z pozvaných delegátů všeobecné sněmovny a 86 % z pozvaných delegátů sněmovny společenstev s hlasem rozhodujícím, zvolených okresními agrárními komorami, regionálními agrárními komorami a členskými společenstvy a 106 hostů.

XX. sněm Agrární komory České republiky

I. konstatuje, že:

1.1. příznivý hospodářský výsledek zemědělství v loňském roce byl dosažen díky celosvětovému růstu cen agrárních komodit, především rostlinných produktů, nadprůměrnou sklizní hlavních plodin a dotacemi z evropských i národních zdrojů – proto zůstává více než polovina zemědělských podniků v rizikovém ratingu. K vyrovnání na 5% rentabilitu za 20 leté období transformace by bylo potřeba 6 takových let.

1.2. přes přijatá opatření pokračuje pád odvětví živočišné produkce kromě mléka a na úbytě je i většina oborů speciálních plodin – nesoběstačnost se již projevuje v růstu spotřebitelských cen,

1.3. není dořešeno zejména financování národních komplementárních plateb TOP UP na letošní rok,

1.4. zvýšení daně z přidané hodnoty aktivovalo navazující články potravinové vertikály k tlaku na snížení cen zemědělských produktů a ke snaze odčerpání loňského příznivého hospodářského výsledku,

1.5. aktuální návrh Společné zemědělské politiky EU na plánovací období r. 2014 – 2020 dál znevýhodňuje nové země a zvlášť země s velkými zemědělskými podniky,

1.6. PGRLF sehrával a dále sehrává nenahraditelnou roli ve financování agrárních odvětví.

II. odmítá:

2.2. zrušení Vinařského fondu a zavedení spotřební daně u tichého vína.


2.1. další zvyšování daně z přidané hodnoty u zemědělských a potravinářských výrobků i připravované zrušení vratky spotřební daně u motorové nafty pro zemědělství,

III. žádá:

3.1. poslance Evropského parlamentu za Českou republiku a zástupce v Ekonomickém a sociálním výboru EU i Výboru regionů a vládu ČR, aby podpořili požadavky Konsorcia nevládních agrárních organizací ČR k návrhu Společné zemědělské politiky od r. 2014,
zejména:

3.1.1. odstranit zastropování přímých plateb nebo alespoň zvýšit stropy o 100 tis. € a udržet zápočet veškerých osobních nákladů,

3.1.2. nesouhlasit se zařazením 7 % zemědělské půdy mimo produkci,

3.1.3. požadovat dobrovolný systém ozelenění a nečerpané prostředky převést stejně jako u zastropování do programu rozvoje venkova,

3.1.4. odmítnout doplácení na ozelenění z národních rozpočtů,

3.1.5. stanovit pevný jednotně pro všechny státy 15 % podíl podpory citlivých komodit z národních obálek a stanovit jednotnou výši podpory včetně z národních a regionálních zdrojů,

3.1.6. řešit systém plateb na cukrovku v rámci reformy Společné zemědělské politiky EU,

3.1.7. pokračovat ve vyzkoušeném systému SAPS a nezavádět složitý systém platebních nároků,

3.1.8. definovat aktivního zemědělce podílem tržeb ze zemědělské výroby na celkových tržbách,

3.1.9. odmítnout omezení pro velké podniky v Plánu rozvoje venkova,

3.1.10. odmítnout degresivitu plateb LFA,

3.1.11. jasně stanovit, jakou část investic na venkově bude krýt Plán rozvoje venkova a co budou financovat ostatní programy,

3.1.12. nesouhlasit s výkonnostní rezervou a požadovat možnost zálohových plateb na projekty.

3.2. vládu a Parlament České republiky, aby:

3.2.1. nerealizovaly další zvýšení daně z přidané hodnoty a spotřební daně u potravin a zemědělských produktů a tím dále neznevýhodňovala české zemědělce vůči zahraničním konkurentům,

3.2.2. ze stejných důvodů ponechaly vratku spotřební daně u motorové nafty pro zemědělce,

3.2.3. nepřipustily zrušení zákona o významné tržní síle, aniž by se přebraly jeho ustavení do zákona o ochraně hospodářské soutěže a do zákona o cenách,

3.2.4. připravily a schválily velkou novelu zákona č. 95/1992 Sb., o převodu pozemků státu a zahrnuly do ní požadavky z petice k této problematice,

3.2.5. ekonomickými nástroji podpořily využití zemědělské biomasy pro energetické a průmyslové účely v souladu s Národním plánem rozvoje obnovitelných energetických zdrojů, s výjimkou rychle rostoucích dřevin na úrodné meliorované půdě,

3.2.6. legislativně zabezpečily zvýšené ochrany zemědělského půdního fondu před zábory.

3.3. ministra zemědělství, aby:

3.3.1. se zasadil o přijetí podmínek Společné zemědělské politiky EU od roku 2014 za prioritu vlády,

3.3.2. směroval evropské i národní podpory ke zvýšení produkce a soběstačnosti České republiky v potravinách a zvýšení tvorby přidané hodnoty za dodržení nezbytných environmentálních požadavků,

3.3.3. nepřipouštěl dovoz nekvalitních a předpisům EU neodpovídajících potravin a zemědělských produktů,

3.3.4. schválil podporu odbytovým organizacím zemědělců,

3.3.5. dořešil letošní úhradu národních komplementárních plateb TOP UP,

3.3.6. zabezpečil finanční zdroje na záchranu ohrožených odvětví, zejména chovu prasat, drůbeže, ale i speciálních plodin,

3.3.7. přijal opatření ke snížení počtu kontrol a odbourání duplicit kontrol jednotlivými kontrolními organizacemi,

3.3.8. dořešil půdoochranné technologie pro pěstování cukrovky,

3.3.9. v návaznosti na stávající GAEC umožnil rozdělit půdní bloky nad 35 ha výměry,

3.3.10. zabezpečil další činnost PGRLF,

3.3.11. se zasadil o přijetí vládní strategie potravinové bezpečnosti a výživy zpracované na základě k tomu nově vzniklé legislativní úpravy,

3.3.12 se zasadil o prodloužení doby dotací na Národní ozdravovací program od IBR.

3.4. krajské samosprávy, aby:

v učňovském a středoškolském odborném školství zachovaly agrární obory,

IV. schvaluje:

4.1. zprávu představenstva AK ČR o činnosti za uplynulé volební období od XIX. Sněmu a o úkolech v příštím období – příloha k usnesení č. 1,

4.2. zprávu o schválení účetní závěrky za rok 2010, předběžné účetní závěrce za rok 2011 a návrh plánu příjmů a výdajů na rok 2012 – příloha k usnesení č. 2,

4.3. zprávu dozorčí rady a její stanovisko k předběžné účetní závěrce za rok 2011- příloha k usnesení č. 3,

4.4. návrh příspěvkového řádu – příloha k usnesení č. 4.

V. pověřuje:

Představenstvo Agrární komory České republiky posoudit a schválit účetní závěrku za rok 2011 a informovat o tom příští sněm.

VI. ukládá:

6.1 představenstvu AK ČR:

řídit činnost komory v souladu s usnesením XX. sněmu a zaměřením práce na další období vyjádřeném v přednesené zprávě představenstva,

6.2. krajským, regionálním a okresním agrárním komorám a členským společenstvům:

6.2.1. rozpracovat Zprávu o činnosti Agrární komory ČR od XIX. sněmu a úkolech na další období a usnesení XX. sněmu do vlastních podmínek,

6.2.2. napomáhat představenstvu Agrární komory České republiky v jeho činnosti a aktivně plnit jeho usnesení,

6.2.3 jednat s poslanci a senátory v jejich volebních obvodech o podpoře zájmů členstva Agrární komory České republiky,

6.2.4. aktivně podporovat zapojování členů do odbytových organizací zemědělců,

6.2.5. zabezpečit předávání pravidelných informací AK ČR svým členům a předávání informací osobním stykem se členy představenstva AK ČR,

6.3. členské základně:

6.3.1. uhradit členské příspěvky pro Agrární komoru České republiky v souladu s příspěvkovým řádem.

6.3.2. zapojit se do činnosti odbytových družstev.

6.4. viceprezidentům ve funkci předsedů sněmoven:

v souladu s článkem 4, odstavec 1 příspěvkového řádu rozpracovat členské příspěvky jednotlivých sněmoven pro Agrární komoru ČR na jednotlivé členské organizace.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

Soubory cookies třetích stran

Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.

Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.