KIS Jihomoravský kraj
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje

Nový návrh nařízení vlády č. 353/2002 Sb.

17/05/06

Současný právní stav a vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy

Nový návrh nařízení vlády č. 353/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší – ZSZP
ZSZP návrh aktualizace
Ministerstvo životního prostředí předkládá nový návrh nařízení vlády o stanovení emisních limitů a dalších podmínek provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší, jako prováděcí právní předpis k zákonu č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů. Tento návrh má nahradit stávající platné nařízení vlády č. 353/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních  stacionárních zdrojů  znečišťování ovzduší, které nabylo účinnosti dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů a to 14. srpna 2002. Nařízení vlády č. 353/2002 Sb., nahradilo dříve platnou vyhlášku MŽP č. 117/1997 Sb., kterou se stanovují emisní limity a další podmínky provozování stacionárních zdrojů znečišťování a ochrany ovzduší. Dle dostupných informací, zpracování nového nařízení vlády č. 353/2002 Sb., proběhlo v relativně krátkém čase a s vědomím, že v některých případech bylo velmi složité stanovit pro určitou technologii odpovídající kategorii zdroje, neboť ani odborníci neměli v těchto případech jednotný názor.


Pro zemědělce je především zajímavá oblast přílohy č. 2.  Několikaleté zkušenosti z praxe, daly podnět pro revizi výše zmiňované přílohy č. 2 k tomuto novelizovanému nařízení.


Při koncipování nové právní úpravy se vycházelo z principu míry vlivu jednotlivého zdroje na ovzduší a byl změněn dosavadní stav, vzniklý na základě zařazení některých zdrojů do kategorie v návaznosti na zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) bez ohledu na míru vlivu těchto zdrojů na ovzduší.


V důsledku nového přístupu byla celá řada zdrojů přeřazena do nižší kategorie.


Při zpracování tohoto návrhu byl reflektován požadavek na zpřísnění emisních limitů u některých zdrojů pro vybrané znečišťující látky tak, aby se tyto emisní limity pohybovaly na úrovni limitů odpovídající pro dané technologie ve vyspělých zemích a na úrovni dané dokumenty o nejlepších dostupných technikách (BREF). Požadavek na zpřísnění emisních limitů byl vyvolán potřebou snížit emise znečišťujících látek do ovzduší a tím  přispět ke zlepšení kvality ovzduší hlavně v oblasti tuhých znečišťujících látek a také NH3 a přispět ke splnění národních emisních stropů od r. 2010, ke kterým se Česká republika zavázala. Dále je zřejmé, že k roku 2020 dojede k dalšímu výraznému snížení hodnot národních emisních stropů pro následující znečišťujících látky: SO2, NOx, VOC, NH3. Toto zpřísnění emisních limitů a jejich platnost je navržena od 1. ledna 2010.


 

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

Soubory cookies třetích stran

Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.

Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.